קיבוץ דליה נמנה על אותם קיבוצים ותיקים בהם נוסדו תשתית נכונה ויחס חיובי בין האמן וקיבוצו.
על פי התפיסה הבסיסית-ערכית של הקיבוץ, האמן תורם לקהילה מכישוריו בדרכים שונות: תמונות לחדרי החברים, קישוט וכרזות לחגים ולמועדים, קישוט מבני ציבור, פיסול סביבתי, תפאורות להצגות וכו'.
היוצרים, בדרכם האמנותית, הביאו פרשנות למציאות בה הם חיו.
נושאי הציור והקישוט הותאמו לצרכיו ולטעמו של הקהל, במגמה לרצות את רצונותיו האמנותיים ובמקביל,
זכו האמנים ליחס חיובי.
אמנים שזכו להכרה מארגון האמנים, היו זכאים לימי אמנות, סטודיו ותקציב.
מסוף שנות ה-70 אט-אט מסתיימת תקופת השירות לקיבוץ ומתגברת הזיקה לתחושות הפרט, אשר מייצגות את האמן עצמו.
האמן מרשה לעצמו לבחור את נושאי הציור ואת הטכניקה של היצירה ללא התחשבות בזרם קיבוצי זה או אחר.
כאן המקום לציין את שלמה מאיר ז"ל אשר השתייך לאבות המייסדים של ארגון אמני הקיבוץ הארצי.
שלמה היה ממוצא גרמני, נשען על יסודות הציור האירופי, הסובייטי והישראלי ותיאר את נופי המקום, את החברים, את הילדים ואת מקומות העבודה.
שלמה, בדרכו הצנועה, תרם להנחת תשתית ליחסים הרמוניים בין האמן לממסד וסלל את הדרך לאמנים שבאו אחריו כמו מרים ביטמן, סימה מאיר, עזרא ינוקא, אתי עמרם, שרה רוזן, טובה רפאלי, איציק חזן ז"ל.
האמנים 'הצעירים' המשיכו וממשיכים ליצור באופן דומה על ידי תרומה חלקית לקיבוץ ובעיקר לקידום אמנותם בחיפוש אחרי דרכי הבעה ויצירה אישיים.
תחום אמנותי נוסף בו קיימת פעילות רבה בקרב בני וחברי דליה הוא הצילום. בין אמני הצילום ניתן למנות את ויקי כהן, אפרים גולן, שלמה פוגל, רפי פרץ, יעקב גולן, עלית ינישבסקי את דן פרנקל ז"ל
ויוסקה מאיר ז"ל.
שפת האמנות היום קשורה לחברה הישראלית והקיבוצית ומקושרת לאופני ההבעה האוניברסליים.
אזכיר יוצרים נוספים שפעלו בעבר- רודי נבט ז"ל, שלמה אורן ז"ל ואילן רוזנברג ז"ל, ברלה זילברברג ז"ל. לרשימת העוסקים בציור אוסיף גם את הדסה גולן, רחל פלג, מאירה כרמל מיכל לביא וארז לביא.
בתחום העשייה האמנותית יהיה נכון לצרף את דוד מאיר שתרם רבות לתרבות, לעיצוב סמלי הקיבוץ ולאיור ספרים, את סיליה הראל - מרצה לאמנות, ושמחה יום טוב (גולי) ז"ל ארכיטקט ויוצר שתרם רבות בגישתו הרעננה והייחודית.
כתבה: מרים ביטמן